Safari Ndefu, ofwel Daans Grote Reis

Werkend leven, dag 1

Vandaag, 1 september 2011, ben ik officiëel aan mijn werkende leven begonnen. Om 8.00 uur Oost-Afrika tijd. Helaas had ik niet bijster goed geslapen. Mijn kamer zat vol muggen die zich al zoemend op mij stortten. De hele nacht werd ik getrakteerd op een muggenversie van Richard Wagners 'Walkürenritt'. Helaas was ik niet bij machte een no-fly zone rond mijn bed op te werpen en heb ik maar 4 uurtjes geslapen. De knarsende stem van Svetlana Stanislavova Ganeva ( zo heb ik de bulgaarstalige sprekende klok die ik heb ingesteld als alarm inmiddels gedoopt) wekte mij zonder medelijden uit mijn kortstondig bestaande dromenwereld.

De chauffeur kwam precies op tijd om half 7 en een half uurtje later bevond ik mij in het ontwakende centrum van Nairobi. Ik dronk een kopje verrukkelijke koffie en at een cakeje(bij wijze van ontbijt) in het K-cafe (dat zich direct naast KPMG bevindt en waar ik al meteen tot stamgast ben verheven door de bediende Oskar) en spelde de ochtendkrant, the Daily Nation. Tot mijn verbazing een prima krant met interessante artikelen.

Om 8 uur meldde ik mij voor de arbeid. Ik werd door een medewerkster van de HR(met de eigenaardige naam Mercy) afdeling vriendelijk ontvangen en rondgeleid door de verschillende afdelingen van KPMG. Ik werd aan zoveel mensen voorgesteld (die er in mijn ogen op de vroege morgen allen identiek uitzagen) dat ik aan het eind van de ronde half duizelig was van alle hallootjes en welkoms. Een enkeling probeerde wat Swahili uit op de twee wazungu (blanken; er was nog een Zweedse dame die ook haar eerste werkdag had), en ik scoorde een punt met de frase habari za asubuhi?

Ik kom te werken op de afdeling MILK. Dit staat voor Market Intelligence, Learning and Knowledge. Mijn focusgebied wordt Market Intelligence. Ik ga dus uitzoeken welke eisen donoren stellen aan organisaties waarmee ze samen willen werken en welke donoren bij het beleid van KPMG passen. Verder analyseer ik ook gevallen waarom opdrachten naar de concurrent zijn gegaan ipv naar KPMG en licht ik bedrijven door waarmee KPMG samenwerkt. Al met al een verantwoordelijke taak voor een nederige stagiair. Ik geloof overigens dat er best kansen liggen als ik mijn stage een beetje goed doe.

Het tema bij KPMG is leuk en ik moet zeggen dat ik alle Kenianen die ik tegen ben gekomen tot op heden vriendelijk, netjes en beschaafd vind. Goed, ik kan er vergif op innemen dat ik nog wel met exemplaren te maken krijg die ik het liefst aan de hyena's voer, maar de botheid die soms in Oost-Europa bestaat ben ik nog niet tegengekomen. Wellicht komt dat nog als ik in contact kom met de bureaucratie.

Voorlopig is dit het weer even uit Nairobi!

de gnoetjes,

Daan

Reacties

Reacties

Ben Zwinkels

Hoi Daan,

Na zoveel jaren ingespannen noem jij 1 september 2011 je eerste werkdag. Fantastisch en ik ben trots op jou.

Vanuit Zimbabwe heb ik bijzonder genoten van je eerste kennismaking met Nairobi.

Veel succes.

Ben

Gisella Groenendal

Hey daan!
wat fantastisch gefeliciteerd en wat leuk dat je een blog gaat bijhouden! :) ik wens je HEEL VEEL suc6!
dikke knuffel!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!